Tervetuloa CF-liikuntaan

 

Harjoitusvideot helpottavat harjoittelun aloittamista ja jatkamista. Löydät valikoimasta liikkuvuutta, kuntoa, käsivarsien ja jalkojen lihaksia sekä hyvinvointia kehittäviä harjoituksia. CF-liikunnan harjoitukset on laadittu yhteistyössä kystistä fibroosia tuntevan fysioterapeutin kanssa.

CF-liikunnan harjoitusvideoista on tehty kaksi koostevideota, joista kumpikin sisältää puolet videoista. Harjoitusvideot helpottavat harjoittelun aloittamista ja jatkamista. Löydät valikoimasta liikkuvuutta, kuntoa, käsivarsien ja jalkojen lihaksia sekä hyvinvointia kehittäviä harjoituksia. Alta löydät kunkin harjoituksen oman videon.

 

8. Staattinen pito seinää vasten ja käsien ojennus

  • Ylävartalon liikkuvuus
  • Jalkojen lihasvoima

Asetu seisomaan seinän eteen, nojaa selkäsi seinää vasten ja taivuta polvet 90 asteen kulmaan. Paina lantiota taaksepäin siten, että koko selkä on kiinni seinässä. Ojenna toinen käsi ylös seinää vasten kohti kattoa ja toinen alas seinää vasten kohti lattiaa. Pidä asento. Vedä syvään henkeä. Hengitä ulos rauhallisesti. Vaihda käsien asento toisin päin. Toista liikettä 45 sekuntia. Lepää 15 sekuntia. Toista harjoitus 3 kertaa.

 

8. Staattinen pito seinää vasten ja käsien ojennus

  • Ylävartalon liikkuvuus
  • Jalkojen lihasvoima

Asetu seisomaan seinän eteen, nojaa selkäsi seinää vasten ja taivuta polvet 90 asteen kulmaan. Paina lantiota taaksepäin siten, että koko selkä on kiinni seinässä. Ojenna toinen käsi ylös seinää vasten kohti kattoa ja toinen alas seinää vasten kohti lattiaa. Pidä asento. Vedä syvään henkeä. Hengitä ulos rauhallisesti. Vaihda käsien asento toisin päin. Toista liikettä 45 sekuntia. Lepää 15 sekuntia. Toista harjoitus 3 kertaa.